W obliczu zmian w przepisach o prywatności użytkowników, w tym obowiązku Consent Mode v2 i ograniczeń plików cookies, firmowe newslettery wciąż są kluczowym kanałem dotarcia i relacji z klientami. Kampanie Google Ads muszą uwzględniać nowe zasady, aby zachować efektywność i precyzję, a wdrożenie Consent Mode v2 to fundament zbierania danych i personalizacji reklam. W tym kontekście integracja e-mail marketingu z Google Merchant otwiera nowe możliwości optymalizacji kampanii produktowych w Google Ads.
Personalizacja na wysokim poziomie: wykorzystanie danych z Google Ads w newsletterach
Kluczową synergią jest wykorzystanie danych o zachowaniach użytkowników w Google Ads. Jest to możliwe, gdy dane pozyskano zgodnie z Consent Mode v2. Analizując interakcje, możemy tworzyć sprofilowane kampanie e-mail marketingowe. Dotyczy to analizy różnych ścieżek mogących prowadzić do zakupu. Najważniejsze z nich są wymienione poniżej.
- Analiza wyświetlanych produktów umożliwia kierowanie ofert do osób, które oglądały konkretne kategorie.
- Monitorowanie klikanych produktów jest ważne, bo warto przypominać o produktach, które wzbudziły zainteresowanie, lecz nie trafiły do koszyka.
- Śledzenie produktów dodanych do koszyka pozwala na przykład wysyłać przypomnienia o niedokończonych zakupach oraz kupony rabatowe do klientów.
Na rynku jest wiele zautomatyzowanych narzędzi do newsletterów dla e-sklepów. Wyobraźmy sobie, że użytkownik przeglądał buty sportowe w e-sklepie przez kampanie Google Ads, ale ich nie kupił. Dzięki integracji można mu wysłać spersonalizowany newsletter. Może on zawierać przypomnienie o produkcie, ofertę specjalną, kod rabatowy lub podobne propozycje. Taka precyzja w komunikacji zwiększa szanse na konwersję. Buduje też poczucie indywidualnego podejścia, respektując jednocześnie prywatność.
Od newslettera firmowego do skutecznej kampanii Google Ads: retargeting i listy klientów
Połączenie e-mail marketingu z Google Ads działa dwukierunkowo. Listy klientów z newslettera (za ich zgodą) można wykorzystać do remarketingu w Google Ads. Tą drogą dotrzemy z precyzyjnym przekazem do subskrybentów, którzy nie kupili. Możemy im przypomnieć ofertę lub pokazać nowe, interesujące produkty. Co więcej, listy klientów pozwalają tworzyć podobne grupy odbiorców. Dlatego rozszerza to kanały dotarcia do nowych klientów o profilu zbliżonym do obecnych subskrybentów. Przy czym zawsze pamiętajmy, że te działania muszą uwzględniać ograniczenia polityki prywatności i plików cookies.
Możliwości remarketingu obejmują między innymi takie warianty, jak poniżej.
- Przypominanie o ofercie, ponieważ można wyświetlać reklamy produktowe osobom, które zapisały się do newslettera, ale nie kupiły.
- Prezentowanie nowych produktów oraz informowanie subskrybentów o nowościach, które mogą zainteresować klientów.
- Tworzenie podobnych grup odbiorców w celu dotarcia do nowych potencjalnych odbiorców o profilu zbliżonym do obecnych subskrybentów.
Wizualna siła kampanii Google Ads: newsletter inspiracją dla reklam wizualnych
W budowaniu świadomości marki i generowaniu popytu kluczowe mogą okazać się kampanie Google Ads typu Demand Gen. Wykorzystując atrakcyjne grafiki i wideo, dotrzemy do szerokiego grona klientów i także na wczesnym etapie decyzji zakupowych. Tutaj naturalnie łączy się to z firmowymi newsletterami. Zdjęcia popularnych produktów wśród subskrybentów lub tych kluczowych w ofercie z e-mail marketingu mogą być przydatne. To dobra baza do tworzenia angażujących reklam graficznych w systemie Google Ads. Linkując te reklamy do stron produktów lub landing page’y z newslettera, prowadzimy spójną ścieżkę klienta. Dzięki temu zwiększamy prawdopodobieństwo konwersji. Taka synergia wizualnego przekazu z informacjami z newslettera wzmacnia zapamiętywanie oferty i zachęca do interakcji, dbając o preferencje użytkowników.
Analityka i optymalizacja: mierzenie efektów połączonych działań
Skrupulatna analityka to klucz do sukcesu połączonych działań. Monitorowanie wskaźników e-mail marketingu (otwarcia, klikalność, konwersje) oraz Google Ads (CTR, koszt konwersji, ROAS) oceni efektywność integracji. Ważne jest śledzenie, czy użytkownicy z Google Ads dokonują konwersji po newsletterze. Z drugiej strony, monitorujmy reakcje subskrybentów newslettera na remarketing realizowany przez kampanie Google Ads. Te wnioski pomogą optymalizować przyszłe działania i wybór strategii reklamowych. Narzędzia Google Analytics w połączeniu z platformami e-mail marketingu coraz lepiej śledzą konwersje między kanałami, z uwzględnieniem danych z Consent Mode v2.
Przyszłość synergii: automatyzacja i sztuczna inteligencja
Warto zwrócić uwagę na potencjał automatyzacji i możliwości AI w usprawnianiu integracji e-mail marketingu z Google Merchant Center oraz z kampanii Google Ads dla e-commerce. Inteligentne systemy coraz bardziej pomagają w inteligentnym dostosowaniu reklam na podstawie wyników kampanii produktowych. Nie od dziś można automatycznie optymalizować stawki i kierować reklamy Google Ads na podstawie danych o zaangażowaniu subskrybentów i przy założeniu poszanowania prywatności. Od kwietnia 2025 r. Google automatycznie włączyło opcję „Marketing content usage” w ustawieniach konta Google Merchant Center. Dzięki temu Google analizuje e-maile marketingowe wysyłane do subskrybentów. Google może zbierać cenne treści z firmowych maili marketingowych, takie jak identyfikacja firmy/marki, nowości, promocje i linki do social media, a to pomoże w doskonaleniu produktowych kampanii Google Ads.
Podsumowanie
To otwiera ekscytujące perspektywy dla spersonalizowanego i efektywnego online marketingu zgodnie z regulacjami. W erze Consent Mode v2 strategiczne połączenie e-mail marketingu z Google Merchant Center oraz z działającymi kampaniami Google Ads staje się jeszcze bardziej obiecujące. Pozwala budować trwałe relacje i zwiększać efektywność działań marketingowych, a wszystko to może być transparentne i zgodne z preferencjami użytkowników dotyczącymi prywatności. Wykorzystując synergię tych kanałów, można osiągnąć lepsze wyniki sprzedażowe i, co ważne, wzmocnić też swoją pozycję na rynku!